Βιβλία γραμμένα από Τεχνητή Νοημοσύνη


Τον τελευταίο καιρό, όλο και περισσότερο γίνεται θέμα συζήτησης η τεχνητή νοημοσύνη, οι δυνατότητές της, οι εφαρμογές που βρίσκει στην καθημερινότητα και την εργασία μέσω διαδικτύου αλλά και στην καλλιτεχνική δημιουργία. Εφαρμογές φωτογραφίας, ψηφιακής ζωγραφικής, μουσικής σύνθεσης και ο κινηματογράφος χρησιμοποιούν ήδη εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, γεγονός που προκαλεί σκεπτικισμό και ποικίλες συζητήσεις για την επαπειλούμενη σταδιακή παραγκώνιση του ανθρώπινου παράγοντα στη δημιουργία.

Η συζήτηση αυτή, έχει πλέον ανοίξει για τα καλά και στο χώρο του βιβλίου, αφού ήδη εμφανίζονται σε ψηφιακές πλατφόρμες αυτοέκδοσης και διανομής βιβλίων, τίτλοι γραμμένοι κατά μεγάλο μέρος ή και πλήρως με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Σε πρόσφατο δημοσίευμα, διαβάζουμε για την περίπτωση ενός πωλητή από τη Νέα Υόρκη, του Μπρετ Σίκλερ, ο οποίος με τη χρήση του περίφημου ChatGPT, κατάφερε σε χρόνο ρεκόρ να δημιουργήσει ένα εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο τριάντα σελίδων με ήρωα ένα σκιουράκι, που εξέδωσε και διαθέτει προς πώληση μέσω του Amazon. 


Μια άλλη περίπτωση είναι αυτή του συγγραφέα Φρανκ Ουάιτ, ο οποίος κατά δήλωσή του, έγραψε με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης μια νουβέλα περίπου 120 σελίδων μέσα σε μία μέρα! Είναι χαρακτηριστικό πως μέχρι σήμερα, στο Kindle Store της Amazon μπορεί να βρει κανείς πάνω από 200 ψηφιακά βιβλία που εμφανίζουν ως συγγραφέα (ή ως έναν από τους συγγραφείς τους) το εργαλείο ChatGPT, θεωρείται ωστόσο βέβαιο πως ο πραγματικός αριθμός των βιβλίων που γράφονται με τον ίδιο "αυτόματο" τρόπο είναι περισσότερα, δεδομένου ότι πολλοί συγγραφείς σίγουρα θα προτιμούν να μην αναφέρουν ότι χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη στα βιβλία τους. Οι εκδότες, πάντως, τηρούν προς το παρόν σιγήν ιχθύος.

Η ιστορία αυτή όμως δεν είναι και τόσο καινούρια. Το 2016 στην Ιαπωνία, ένα μυθιστόρημα γραμμένο από ηλεκτρονικό υπολογιστή, υπό την καθοδήγηση ερευνητικής ομάδας, προκρίθηκε σε λογοτεχνικό διαγωνισμό, ενός κάποιοι συγγραφείς, όπως ο Ρόμπιν Σλόαν, χρησιμοποιούν εδώ και πολύ καιρό τον υπολογιστή κατά τη συγγραφή ως βοηθό, με τον συγγραφέα στην ουσία να επεξεργάζεται και να "διορθώνει" ή να ολοκληρώνει προτάσεις και παραγράφους που δημιουργεί το λογισμικό. 

Αν και τα πράγματα μοιάζουν ακόμα να είναι σε ένα στάδιο κάπως αρχικό, το πεδίο της μηχανικά υποβοηθούμενης δημιουργίας στην τέχνη (ειδικά στο πιο εμπορικό της κομμάτι) θεωρείται ταχέως ανερχόμενο με την καινούρια διαμάχη να φαίνεται ήδη έτοιμη να ξεσπάσει για μια διαφαινόμενη δημιουργική δυστοπία. Φυσικά, τελικός κριτής είναι και πάντα θα είναι ο αναγνώστης και το ότι γεννιέται ένας τρόπος να γράφονται, ή καλύτερα να παράγονται μαζικά βιβλία για μαζική ψηφιακή κατανάλωση, αυτό δε σημαίνει αυτομάτως ότι θα πρόκειται για βιβλία καλής ποιότητας με κάποια προστιθέμενη αξία για τον αναγνώστη τους. Κανείς όμως δε μπορεί να πει αυτή τη στιγμή με βεβαιότητα αν τα μελλοντικά μεγάλα μπεστ σέλλερ θα έχουν ως κινητήριο δύναμη την καλλιτεχνική έμπνευση ή αν πίσω από ένα εύπεπτο ψευδώνυμο θα κρύβεται ένα λογισμικό - ρομπότ.


Εικόνα ανάρτητης: Gerd Altmann από το Pixabay

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια